Панічна атака. Чи варто чекати повернення дефіциту

Борошно, цукор, крупи та олія поволі повертаються на полиці супермаркетів, але вже за новими, вищими цінами. На минулому тижні львів’яни панічно скуповували бакалію. «Закупи» спробували розібратись, що це було і чи загрожує нам продовольчий дефіцит.

Фото: Radio Svoboda

Фото: Radio Svoboda

Аби ще тиждень тому придбати мінімальний бакалійний набір – борошно, цукор, крупи та олію – кореспонденту «Закупів» довелося обійти кілька супермаркетів у своєму мікрорайоні. В одному знайшлося трохи гречки, в другому – пакет рису і кілька кілограмів борошна, в третьому – пляшка олії і трохи цукру за «акційною» ціною 14 грн/кг.

Бери, бо завтра вже не буде

Попит у супермаркетах зріс так швидко і несподівано, що дехто з торговців навіть встановив обмеження – один покупець міг придбати, приміром, не більше 7 пакетів борошна чи кількох пляшок олії. «Аби забезпечити максимальну кількість наших клієнтів соціально важливими групами товарів (борошно, цукор, крупи, олія), а також аби уникнути можливих спекуляцій зі сторони третіх осіб компанія змушена була запровадити тимчасові обмеження на кількість товарів даних груп. Обмеження на продаж буде скасовано, коли ситуація стабілізується», – цитує прес-службу «Метро Кеш енд Керрі Україна» онлайн-видання «Апостроф». Покупці тим часом згадали про тотальний дефіцит в епоху розвинутого соціалізму, карткову систему на зорі української незалежності і робили закупи із ще більшим завзяттям.

Поки полицями супермаркетів гуляв вітер, увесь асортимент «дефіцитних» товарів можна було без проблем замовити на «Шуварі». Щоправда, ціни на бакалію росли так швидко, що цінники на сайті змінювали кілька разів на добу. У службі доставки пояснили, що ціну встановлюють слідом за постачальниками товару: «Працівники нашої служби моніторять ринок постійно і ціни на нашому сайті підростають відповідно до ринкових цін».

Ціни їм нема

Наприкінці тижня продовольча паніка докотилась і до будівлі на Винниченка – у п’ятницю  новий голова ЛОДА Олег Синютка викликав керівників львівських торгових мереж «на килим». Торговцям перепало і за порожні полиці, і за ліміти на продаж «ажіотажних» продуктів, які чиновник назвав «маркетинговим ходом» мереж, і за підвищення цін на бакалію. Останні є предметом розслідування місцевого управління Антимонопольного комітету. Борці з монополізмом з’ясовуватимуть, чи торговці бува не змовились із своїми постачальниками, аби обдурити перестрашених покупців.

Самі ж торговці виправдовуються – попит ріс так швидко, що вони просто не могли його оперативно задовольняти. Представники «Сільпо» та «Барвінку», пише онлайн-видання Zaxid.net, розповіли, що деякі постачальники призупинили відвантаження товарів, оскільки «не знають, які ціни виставляти». «У «Барвінку» запасів на 2-3 дні. Є проблеми із поставками через незрозумілу цінову політику. Наприклад, є проблема закупити цукор», – зауважив представник мережі.

У компанії «Фабрика бакалійних продуктів» (ТМ «Жменька» та «Сладов») на минулому тижні повідомили, що «припинили відвантажувати свої товари на дистрибуцію та скоротили до мінімуму в торгові мережі» ще з середи. А з понеділка практично не буде відвантажуватись продукція і у торгові мережі, – зазначила в коментарі виданню «Апостроф» керівник відділу маркетингу компанії Оксана Лясковська.

Нема дурних

Таку ситуацію учасники ринку пояснюють реакцією постачальників на різкі коливання курсу валют. За словами комерційного директора мережі «Велика кишеня» Дмитра Каширіна, за позаминулий тиждень ціни на бакалійну групу в середньому виросли на 60-70%.

Девальвація гривні впливає не лише на вартість імпорту, а й на ціну вирощеної в Україні продукції. Який сенс продавати олію на внутрішньому ринку по 20 гривень за пляшку, якщо її можна продати за кордон за 30 гривень, пояснює у коментарі онлайн-виданню «ЛігаБізнесІнформ» експерт МЦПД Олександр Жолудь. Відтак пляшка олії, яку ще два тижні тому можна було придбати в супермаркеті за 22-23 гривні, нині коштує не менше 35-ти. Так само стрімко за останній тиждень виросли роздрібні ціни на борошно – з 6-7 до 13-15 гривень за кг. Наприкінці січня ціна пшениці ІІ класу виросла порівняно із початком сезону на 55%, а оскільки саме вартість зерна є основною складовою вартості борошна, то поступово зросла і його ціна, – пояснюють у компанії «ПроАгро».

Трохи інакше виглядає ситуація із цукром. Його ціна у магазинах зросла за останній тиждень удвічі. Хоча майже всі заводи закінчили переробку до Нового року і з того моменту зросла лише ціна на пальне. «З цукром взагалі цікаво — його ціна 7,50-7,60 грн/кг. У понеділок заводи його відпускали вже по 9,20 грн/кг, а у четвер відпускна ціна зросла до 20 грн/кг», – зазначає керівник аналітичного відділу консалтингової компанії «ААА» Марія Колесник. В асоціації «Укрцукор» спочатку звинувачували у спекуляціях торгові мережі, а згодом пояснили: піднімають ціни через зростання витрат на посівну.

Якщо зростання цін через девальвацію гривні не спинити, то дефіциту продовольства очікувати не варто. Приміром, лише 10% олії, яку виробляють в Україні, йде на внутрішній ринок. «Ринок споживає у місяць 25-30 тис тонн олії, а вдень ми виробляємо 15-20 тис тонн», – зазначає в коментарі виданню УНН гендиректор асоціації «Укроліяпром». Пропозиція цукру на внутрішньому ринку в цьому році становить близько 2,5 млн тонн, тоді як українці споживають близько 1,8 млн тонн солодкого продукту. Цукровари навіть бідкаються: якщо надлишок цукру не вдасться експортувати, буряків в цьому році сіятимуть менше.

Отримуй новини від «Закупів» на свою електронну скриньку
Answear UA

Сподобалось? Поділіться із друзями

PinIt

Новини інших ЗМІ

Loading...
Top