Якщо ви освічена та заможна сільська ґаздиня і мешкаєте на Західній Україні, то у вашій шафі обов’язково знайдеться хоча б одна вишиванка. Соціологічна група «Рейтинг» провела опитування серед українців щодо їхнього ставлення до традиційного національного одягу.
Одну чи декілька вишиванок має у своєму гардеробі майже кожен третій українець (29%) віком від 18 років. Ще 37% національної сорочки не мають, але планують придбати собі хоча б одну в майбутньому. Решта опитаних вишиванок не має і мати не планує.
Найбільше вишиванок – у шафах мешканців Західної України. Тут кожен другий має одну чи навіть декілька сорочок. Що далі на схід, то менше українців мають вишиванки: у Центрі та в столиці – кожен третій, на Півдні та Сході – майже кожен п’ятий, на Донбасі – кожен десятий. Серед тих, для кого рідною є українська мова, вишиванки мають 40%, серед російськомовних українців – лише 7%.
Вишиванки більш поширені в селах. Водночас, що заможніші та більш освічені люди, то частіше вони мають вдома вишиванки. Серед жінок вишивані сорочки популярніші, ніж серед чоловіків.
Кожен п’ятий опитаний вдягає вишиванку кілька разів на місяць, більшість же ж (62%) – лише кілька разів на рік. Кожен шостий власник вишиванки взагалі її не носить.
Для кожного третього українця вишиванка – це вияв патріотизму, ще третина опитаних вважає вишивану сорочку демонстрацією вірності традиціям. Для кожного четвертого респондента вишиванка є святковим вбранням, для кожного п’ятого – модною нині річчю, для кожного десятого – оберегом. 7% опитаних вважають вишиванку звичайним одягом, 5% – ознакою радикального націоналізму, ще 3% – ознакою так званої шароварщини.
Для селян вишиванка найчастіше означає відданість традиціям, для україномовних респондентів вона є передовсім виявом патріотизму. Жінки частіше за чоловіків бачать у вишиванці оберіг та вбрання на свята, а молодь вважає вишиванки модними.
Найчастіше вишиванку носять ті, хто вважає її оберегом. Для людей, що вбирають вишиванку нечасто, вона є виявом патріотизму та святковим вбранням. Для тих, хто має вишиванку, але не носить її, ця річ частіше є ознакою вірності традиціям.
Опитування проводили серед населення України віком від 18 років методом особистого формалізованого інтерв’ю 1-9 листопада 2014 року. В опитуванні взяли участь 2400 респондентів, що репрезентують населення країни за віком, статтю, регіонами та типом поселення.
Отримуй новини від «Закупів» на свою електронну скриньку