Торгова лихоманка. П’ять головних універмагів світу

У «Чорну п’ятницю» навіть найрозсудливіші американці втрачають розум і мчать скуповувати все підряд. На «Закупах» – історія п’яти найвідоміших у світі універмагів, які привчали людей купувати щораз більше.

Фото: yimg.com

Фото: yimg.com

Щороку наприкінці листопада, після Дня подяки в США стартує найбільший розпродаж. «Чорної п’ятниці» чекають з не меншим нетерпінням, ніж виходу нового iPhone або власного дня народження. Дехто навіть ночує в спальнику під дверима магазину, де вже з вечора зайняв чергу.

Звичай влаштовувати розпродажі саме в цей день виник ще у 19 столітті, а сам термін «чорна п’ятниця» з’явився у 1966 році у Філадельфії, спочатку він означав довжелезні затори на дорогах після Дня подяки.

Аби згадати, з чого починалась велика торгова лихоманка і хто заразив людей пристрастю до купівлі все нових і нових речей, Forbes зібрав історії п’яти головних універмагів світу. Їхні керівники й вигадали головні принципи роботи з покупцями.

Macy’s (Нью-Йорк)

flickr.com

flickr.com

Найстаріший магазин Америки відкрив підприємець Роуленд Хассі Мейсі між 13-ю та 14-ю вулицями на 6-й авеню у Нью-Йорку в далекому 1858-му. До 1895 року магазином володіла родина Мейсі, але згодом його продали братам Страусам, Ісидору та Натану. Саме вони перевезли універмаг на нове місце, до багатоповерхового будинку на Herald Square. Тоді ж у знаменитому універмазі з’явився перший у Нью-Йорку ліфт.

До речі, ескалатори тут і донині використовують ті ж, що були встановлені багато років тому. Також Macy’s став першим магазином, який почали яскраво прикрашати до Різдва і де почали використовувати образ Санта Клауса в рекламних цілях. Революційним нововведенням стали й перші в світі відкриті скляні вітрини. Раніше дізнатись з вулиці, що продається у магазині, було неможливо. В день презентації нової вітрини натовп біля універмагу нагадував демонстрацію, настільки незвичним було це видовище для тих років. Також у Macy’s одними з перших стали групувати одяг за розмірами.

Фото: www.shorpy.com

Фото: www.shorpy.com

Так виглядав універмаг Macy’s у 1908 році.

Фото: travelpod.com

Фото: travelpod.com

Оригінальний дерев’яний ескалатор у Macy’s.

Фото: briggl.com

Фото: briggl.com

Але найголовніше, що зробило керівництво Macy’s – визначило дату Дня подяки. Відтоді у США його відзначають у четвертий четвер листопада. А починаючи з 1920-х років у цей день в Нью-Йорку проходить найочікуваніша подія свята – Парад Дня подяки Macy’s, телевізійна трансляція якого триває від самого ранку. Також Macy’s влаштовує найграндіозніші феєрверки в День незалежності Америки.

Le Bon Marche Rive Gauche (Париж)

Фото: juliesparis.wordpress.com

Фото: juliesparis.wordpress.com

Назва універмагу перекладається як «вдала покупка». Його заснував у 1852 році (оновлений магазин почав працювати у 1887 році) Арістід Бусіко, який вирішив об’єднати під одним дахом безліч відділів з різноманітними товарами з усього світу. Це рішення було революційним, оскільки зазвичай товари продавались в окремих крамницях та магазинах.

Фото: archinect.com

Фото: archinect.com

Саме Бусіко вперше запровадив фіксовані ціни та вільний доступ до товарів. Він же ж придумав вішати цінники на кожен товар, щоб покупець міг відразу оцінити, чи по кишені йому покупка. Раніше продавець повідомляв ціну товару, тільки коли клієнт виявляв бажання його купити.

Новаторським було й рішення про створення зон для відпочинку. Як правило, покупками займаються жінки, а чоловіки швидко втомлюються і втрачають терпіння. Щоб затримати покупців в магазині, Бусіко придумав зони відпочинку для їхніх супутників. Цей хитрий хід перейняли й інші магазини.

Вельми делікатним і передбачливим кроком стало й відкриття громадських вбиралень для жінок в універмазі, яких у той час в Парижі практично не було. До речі, Le Bon Marche був першою будівлею, яку побудували спеціально для універмагу. Автором грандіозного проекту став Гюстав Ейфель, який придумав Le Bon Marche задовго до своєї знаменитої вежі.

Selfridge (Лондон)

Фото: www.urbanjunkies.com

Фото: www.urbanjunkies.com

Гаррі Гордон Селфрідж, британець американського походження, відкрив універсальний магазин Selfridge 15 березня 1909 року. Рекламна кампанія його магазину в пресі була найдорожчою на той час (у сучасному еквіваленті – 2,5 млн фунтів стерлінгів). До цього Гаррі працював на містера Маршала Філда у Чикаго, старшого компаньйона в Філд, Лейтер і Ко, одному з найуспішніших магазинів міста (який пізніше було викуплено Macy’s).

У 1906 році Селфрідж відправився на свята до Англії. І з подивом помітив, що ідеї в торгівлі, давно прийняті в США, досі не дійшли до Лондона. Так Гаррі вирішив інвестувати 400 000 фунтів у власну будівлю та універмаг. Ще працюючи у Маршала Філда, Гаррі вперше організував різдвяні знижки під гаслом «Лише ___ днів до Різдва», який швидко підхопили власники інших магазинів.

Фото: flickr.com

Фото: flickr.com

Він також був першим, хто вжив фразу «Клієнт завжди правий». Пізніше цей лозунг взяв для реклами своїх готелів Сезар Ріц, перефразувавши її: «Клієнт ніколи не помиляється». Селфрідж перетворив звичайний шопінґ у розвагу. Він влаштовував вечірки і покази на даху універмагу. Також в Selfridge можна було зробити будь-який апгрейд свого костюма та аксесуарів – відшліфувати скельця в окулярах, поміняти підкладку в пальто або перенизати перлові намиста. Саме Селфріджу вигадав розмістити відділ парфумів та косметики на першому поверсі. Зараз цією геніальною ідеєю користуються всі великі універмаги світу. Цього року на екрани вийшов серіал «Містер Селфрідж», присвячений історії знаменитого британського універмагу.

Harrods (Лондон)

Фото: flickr.com

Фото: flickr.com

На сьогодні Harrods – найрозкішніший універмаг Лондона. Його площа становить 90 000 кв. м, а кількість відділів – 330. До 2001 року магазин був офіційним постачальником королівського двору для Єлизавети II, Філіпа, герцога Единбурзького, Чарльза, принца Уельського і королеви-матері Єлизавети.

«Прабатько» Harrods з’явився в 1824 році з легкої руки Чарльза Генрі Херрода. І до 1880 року магазин перетворився на великий універмаг з персоналом в сто чоловік.

Тоді ж вигадали рекламний слоган, який використовується досі: Omnia Omnibus Ublique («Все всім скрізь»).У 1898 році у Harrods з’явився перший в Англії ескалатор. Новинка настільки вразила його «першопрохідців», що вони потім довго приходили до тями у барі.Від самого початку у Harrods робили ставку на елітарне обслуговування. Навіть зараз на вході охоронець в лівреї може не пропустити неохайно вбрану людину. Так сталося одного разу з Мікком Джагером – навіть для знаменитості правила виявилися незмінними.На території універмагу, крім барів, ресторанів, продуктового відділу, також є бібліотека, в якій можна завести абонемент, найбільший в Європі салон краси волосся і краси і навіть служба, в якій можна замовити церковні церемонії (весілля, хрещення або похорон). Ось уже справді «Все всім скрізь».

MYER (Мельбурн)

Фото: 4.bp.blogspot.com

Фото: 4.bp.blogspot.com

Перший австралійський універмаг відкрив Сідні Майєр (уроджений Сімха Баєвський). У 1899 році Сімха емігрував з міста Крічев (зараз це Могильовська область Білорусі) до Мельбурна. І через деякий час разом із братом тепер уже містер Майєр відкрив кілька торгових точок. До речі, магазини MYER стали першою торговою мережею на території Австралії. На цьому нововведення не закінчились. Аби утримати покупців у своїх торгових залах якомога довше, Сідні Майєр у 1914 році вирішив відкрити на території своїх магазинів перукарні, де можна було відпочити, зробити зачіску, манікюр і навіть педикюр. Перлиною його колекції став розкішний універсальний магазин «Майєр Емпоріум», відкритий у 1931 році. Його найцікавішою деталлю можна назвати пневматичну трубу Лемсона, якою в універмазі переміщались усі готівкові гроші.

Наприклад, в одному відділі продавець брав гроші у покупця, закладав їх у трубу разом із чеком, і гроші відлітали безпосередньо до касира, який, якщо було потрібно, відраховував решту і відправляв її в такий самий спосіб назад. Вся будівля універмагу, як артеріями, була буквально прошита цими трубами. Це було дуже функціонально, до того ж справляло враження на покупців.

Фото: flickr.com

Фото: flickr.com

Але головною особливістю цього універмагу став розкішний обідній зал Mural Hall, відкритий у 1933 році. Його стіни розписав відомий мельнбурнський художник Напьє Уоллер. Хоч майстер втратив руку в Першій світовій війні, йому вдалося створити чудові образи великих жінок усіх часів. Нині у залі проводять великі прийоми, покази та концерти класичної музики. До речі, сам Сідні Майєр був великим любителем музики та філантропом. Хоч його вже давно немає у живих, щорічно проходять безкоштовні концерти Мельнбурнського симфонічного оркестру в Sidney Myer Music Bowl.

Отримуй новини від «Закупів» на свою електронну скриньку
Kolgot UA

Сподобалось? Поділіться із друзями

PinIt

Новини інших ЗМІ

Loading...
Top