Зовсім голову задурили. 5 книжок для ошуканих покупців

Прийдеш, бувало, до магазину, купиш якийсь непотріб на розпродажу, а потім вдома дивуєшся – ну як же ж так, ніби при здоровому глузді, а отак взяла й викинула гроші на вітер. «Закупи» обрали 5 книжок, які навчать робити більш осмислений вибір або принаймні розуміти, що стоїть за вибором неосмисленим.

Фото: flickr.com/steena

Фото: flickr.com/steena

Ден Аріелі. Поведінкова економіка

   arieliБільшість економічних теорій базується на тому, що споживачі діють раціонально. Якби це було правдою, то банки не заробляли б купу грошей на споживчих кредитах, а їхні клієнти не ставали б через це банкрутами; продавці губної помади не збільшували б продажі під час криз; а покупці, які заходять до супермаркету з твердим бажанням купити батон, виходили б із нього з одним лише батоном, а не з цілим кошиком батончиків, лимонадів і тижневим запасом йогуртів з червоним написом «Акція», термін придатності яких закінчується наступного дня.

Ден Аріелі знає, чому ми так поводимось. Він професор психології та поведінкової економіки, вивчати споживачів – це його робота. З його книжки можна дізнатись, за якими критеріями ми оцінюємо те, що маємо, чому дорогі ліки ефективніші, ніж дешеві, чому ми переплачуємо за товари, які того не варті і ще багато цікавого та несподіваного про свою поведінку.

Мартін Ліндстром. Buyology

lindstromЯкщо Ден Аріелі лише спостерігає за поведінкою своїх піддослідних «кріликів-споживачів», то Мартін Ліндстром залазить їм у мозок, озброївшись томографом, аби дізнатись про їхні таємні фантазії та страхи, а потім продати їм чергову порцію потрібних чи не дуже товарів.

Мартін Ліндстром – маркетолог, відомий у цілому світі. У 2009 році американський Times записав його до сотні найвпливовіших людей світу. Його спеціалізація – модний нині нейромаркетинг. У своїх книжках (Buyology – не єдина його праця)Ліндстром щиро розповідає про хитрощі, до яких вдаються маркетологи, аби змусити нас купити те, що насправді нам не дуже й потрібне. Чи перестанете ви після цього купувати? Навряд. Але тепер, купуючи якусь дурничку, можна все зіпхнути на підступних маркетологів.

Жан Бодріяр. Суспільство споживання

bodriarФранцузький філософ Жан Бодріяр не проводив психологічних експериментів, як Аріелі, і не залазив у мозок споживачів, як Мілдстром. Він спостерігав за змінами у французькому суспільстві, і одним з результатів цих спостережень стало «Суспільство споживання», видане у 1970-му.

Купуєте iPhone навиплат терміном на два роки, тому що це престижно, а телефон за 300 гривень – ні? Чи телевізор вартістю понад 10 тисяч гривень, заробляючи 3 тисячі гривень місячно, бо соромно запросити друзів у гості? Ви типовий персонаж світу, описаного Бодріяром ще у минулому столітті, в якому статусність речей має більшу вагу для споживачів, ніж їхня прикладна цінність.

Бодріяр не дає рецептів чи практичних порад, як не потрапити в пастки, розставлені підступними маркетологами на вашому тернистому шляху поміж стелажами в супермаркеті. Його читачі можуть хіба перейняти критичний погляд автора на суспільство, де речі часто керують людьми, а не навпаки, і нарешті порізати на шматки свої кредитки.

Баррі Шварц. Парадокс вибору

shvartsВибір – це свобода. Що більший вибір – то більше свободи. Чи не так? Ні, не так, каже психолог Баррі Шварц. Коли ви «зависаєте» перед полицею в супермаркеті, де стоїть кілька десятків пляшок кетчупу, різниця між якими помітна хіба професійним дегустаторам, чи з десяток пляшок молока різних торгових марок, різниці між якими не помітять навіть професійні дегустатори, то до чого тут свобода? Безкінечна полиця із величезним вибором розмаїтих товарів – це не шлях до свободи, це шлях до депресії. Хочете про це поговорити? Баррі Шварц – теж.

Клотер Рапай. Культурний код

rapaiЯкщо Мартін Ліндстром досліджує людський мозок з допомогою МРТ, то Клотера Рапая – не менш відомого маркетолога – цікавить не те, як реагують на подразнення нейрони, а таємниці підсвідомого. Рапай шукає там культурний код і, кажуть, знаходить. Після того, як він знайшов у підсвідомому американців коня, Chrysler змінила у Jeep Wrangler квадратні фари на круглі. І до чого тут кінь, спитаєте ви? Читайте Рапая.

Answear UA

Сподобалось? Поділіться із друзями

PinIt

Новини інших ЗМІ

Loading...
  • Володя

    щоб не почуватися обдуреним, треба закон про права споживачів читати )

Top