Твоя правда. Як вирішувати конфлікти в супермаркеті

Покупець, який погано знає свої права, ідеальна жертва для нахабного працівника магазину. «Закупи» нагадають, як правильно поводитись в конфліктних ситуаціях у супермаркетах, як відстояти свої права, коли ти правий, а коли краще й поступитись, бо не правий.

Фото: Royalty-Free/Corbis

Непередбачені витрати на розбиті у магазині речі, приниження від того, що охоронець супермаркету порився в твоїй сумці на виході з магазину і розчарування від зіпсованого продукту – усіх цих неприємностей можна уникнути, якщо знати, як поводитись у конфліктних ситуаціях в магазині. Газета «Сегодня» опублікувала коментарі юриста до найпоширеніших непорозумінь, що трапляються в супермаркетах.

В магазині продали зіпсований продукт

Приходите ви додому з магазину, де щойно купили свій улюблений йогурт. Відкриваєте кришку, а там – цвіль. Або запах дивний. А термін придатності ще не минув. Що робити?

Перше – зрозуміти, що це не вина магазину. Продавець фізично не може перевіряти кожну одиницю товару, та й не повинен він цього робити – зазирнути під всі кришки неможливо. Вся відповідальність – на виробнику, який контролює якість кожної партії товару. Тому в такій ситуації треба написати скаргу в книгу зауважень та пропозицій цього магазину в довільній формі і викласти суть претензії. Гроші вам повернути зобов’язані, а далі продавець вже сам розбиратиметься з виробником.

Звичайно, все це за умови, що у вас зберігся чек: без нього буде вкрай складно щось довести.

Охоронець вимагає залишити речі в камері зберігання

Зайшли ви в супермаркет зі своєю великою місткою сумкою, а в торговий зал із нею не впускають, кажуть залишити в камері зберігання. Підходите до камери, а там інша прикрістю – великими буквами написано:  «Адміністрація магазину за збереження речей відповідальності не несе». А в сумці цінні речі. Що робити?

Адміністрація магазину зобов’язана відповідати за ваші речі. Це написано в п. 21 документа під назвою «Порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення» від 29.06.2011 р. Тому, якщо речі зникли з камери зберігання, викликайте міліцію. Далі йде стандартне складання протоколу, і, якщо магазин відмовиться відшкодовувати вам збитки, можете сміливо подавати до суду. Правда, відшкодувати магазин може тільки те, що зафіксували камери відеоспостереження або свідки. Наприклад, вартість шкіряної валізи чи ноутбука. А ось вміст валізи – ні, так як ви не зможете довести, що там знаходилося. Тому порада – не здавайте в камеру схову в супермаркеті нічого цінного.

Свої сумки в торговий зал проносити можна, але за умови, що там немає речей, які можуть продаватися в цьому магазині – інакше будьте готові чеками підтверджувати, що вони куплені в іншому місці. Якщо вас запідозрили у крадіжці або ви раптово «запищали» на касі, то охоронець має право викликати міліцію і затримати вас до її приїзду, але не більше, ніж на годину. Якщо він буде вимагати показати сумку – притискайте її до грудей і відмовляйтеся: перевіряти вас може тільки співробітник міліції. Якщо все робити за правилами, тяганини буде години на три. Так що якщо вам не принципово, то краще все ж покажіть сумку охоронцеві.

Перевіряти вас може тільки співробітник міліції

Ціна на ціннику відрізняється від ціни на касі

Ви купили гель для душу. На упаковці ціна – 20 гривень. А на касі вам пробивають суму 25 гривень і кажуть, що ціни помінялись зранку, а цінники замінити не встигли. Що робити?

В таких випадках у покупця є право купити товар по ціннику. Сума на ньому – головна умова договору, який ви укладаєте з магазином при покупці (ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів»). Встигають вони міняти цінники, не встигають – це проблема магазину. Так що наступного разу в такій ситуації сфотографуйте цінник хоч на камеру телефону, потім викликайте адміністратора і попросіть скласти акт про те, що ціна неправильна. Якщо фотоапарата немає – робите те ж саме, але зі свідками. Після цього вам не просто за «старою» ціною продадуть, але ще й знижку оформлять.

Ви розбили товар в магазині

Йдете ви по супермаркету і ненавмисно зачіпаєте ліктем прекрасну кришталеву вазу, яка стоїть в центрі залу на розпродажі. Ви провини не відчуваєте – навіщо вони ставлять крихкі речі без всяких заходів безпеки? Але підскочив продавець думає по-іншому і змушує платити. Що робити?

Всі крихкі речі насправді повинні бути виставлені в торговому залі з певними заходами безпеки, які прописані в багатьох нормативах з торгівлі, зокрема в ДСТУ 4303-2004 «Роздрібна та оптова торгівля». Там враховано все до сантиметрів – і висота захисних бортиків, відступ від проходу і багато іншого. Тож якщо ви вважаєте, що товар стояв неправильно, то спокійно викликайте адміністратора і попросіть його запросити інспектора з управління із захисту прав споживачів (його координати – в куточку споживача в кожній торговій точці) для складання акту. Можете для остраху сказати, що ваза, яка впала, загрожувала вашому життю і здоров’ю. Після слів «інспектор», «акт», «загроза», «перевірка» у продавців зазвичай зникає бажання щось вимагати. Тому що порушення є в кожному магазині, і якщо інспектор прийде, він їх обов’язково знайде. І тоді доведеться платити штрафи серйозніші, ніж ціна вази.

Дбати про безпеку крихких товарів в магазині мають продавці, а не покупці

Перекус в супермаркеті

Зайшли ви з маленькою дитиною в супермаркет. Посадили її у візок і їздите по рядах спокійно. І тут вашій дитині захотілося пити. І ви вирішили, що не буде нічого поганого в тому, щоб взяти з полиці сік з трубочкою, а потім пробити порожню пачку на касі. Але ваш маневр зауважує адміністратор і починає чомусь обурюватися. Що робити?

Обурюється адміністратор справедливо. Оскільки ви дали дитині чужий сік. Він стане вашим тільки після того, як ви за нього заплатите і отримаєте чек (він, говорячи офіційно, підтвердження вашого договору купівлі-продажу з продавцем): це прописано в Цивільному кодексі і ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів». А до цього моменту весь товар – власність магазину. Але при цьому ні викликати міліцію, ні оштрафувати вас за ці дії адміністрація магазину не може. Максимум, на що мають право, це зробити зауваження, що так робити не можна, і простежити, щоб ви все-таки оплатили те, що випили і з’їли. Якщо ж ви вип’єте пляшку соку і залишите її порожню в залі, це може бути розцінено як хуліганство, і адміністрація може викликати міліцію.

За все, що з’їли в супермаркеті, треба платити. Інакше це хуліганство

У магазині кажуть, що немає решти

Це абсолютно не ваші проблеми. І це говорить закон – точніше, постанова НБУ № 72 від 19.02.2001 р. Там сказано, що розмінної монети в касі має бути стільки, скільки її необхідно для нормального товарообігу. Якщо в касі немає решти, то винні піддадуться штрафу (ст. 164-2 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення»). Нагадайте касиру про це – навряд чи він після цього буде наполягати, щоб ви бігали до інших покупців за розміном. Побіжить сам.

Не впускають до магазину за 10 хвилин до закриття

Максимум, що можуть зробити, – попередити, що вони скоро закриваються, і попросити вкластися в 10 хвилин. Тим більше що в багатьох супермаркетах каси автоматично виключають акурат в момент закриття магазину. В іншому ви можете входити туди рівно до того часу, який зазначено на табличці при вході (п. 12 «Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів»). Будуть вередувати і не пускати – просіть книгу скарг або вимагайте покликати адміністратора або інше начальство.

У магазині продають гнилі овочі та фрукти. Чи мають право?

Ніякими законами це не регулюється: до фруктів і овочів не може застосовуватися таке поняття, як термін придатності – тут багато що залежить від умов збору, зберігання і ще багатьох-багатьох факторів. А що не заборонено законом, то дозволено. Так що магазин має повне право продавати овочі і фрукти в будь-якому стані. І єдина порада покупцям – перевіряти кошики і упаковки з овочами, щоб там не було гнилі. Повернути його не вдасться.

Не хочуть прийняти якісний товар, який не підійшов за розміром

Ви маєте право повернути якісний товар протягом 14 днів після покупки. Є нюанси: по ньому не повинно бути видно, що він використовувався, повинні зберегтися чек і всі бірки (ст. 9 Закону «Про захист прав споживачів»). Маленький порада: коли будете повертати, візьміть з собою паспорт і код – повернення оформляються тільки при їх наявності. Якщо продавець затявся – зробіть запис у книзі скарг: протягом двох тижнів вам повинні дати письмову відповідь і вирішити проблему. Хоча, швидше за все, до цього не дійде.

У чеку пробили товар, якого ви не купували. А виявилось це вже вдома

На жаль, після виходу з супермаркету сенсу звертатися куди би там не було практично немає. Чеки дійсно потрібно звіряти, не відходячи від каси, про що в магазинах часто і пишуть. Теоретично, звичайно, ви можете викликати адміністратора і вимагати у нього показати запис камер відеоспостереження. Але пам’ятайте, що показувати ці записи зобов’язані, тільки якщо виник якийсь конфлікт до виходу з супермаркету.

За матеріалами «Сегодня»
Answear UA

Сподобалось? Поділіться із друзями

PinIt

Новини інших ЗМІ

Loading...
  • Tania Kuimova

    прекрасно 🙂 корисний у вас сайт, дякую!

Top